Tipy pre úspešný marketing na Facebooku
Niektorí ľudia si stále myslia, že jediná možnosť Facebook reklamy je získavanie nových priaznivcov. Sú vôbec priaznivci firemnej stránky dobrí k niečomu? Sami o sebe nie, záleží na vás, či a ako s nimi budete komunikovať. Ale získavanie nových priaznivcov je len desatina toho, čo všetko Facebook reklama vie.
Facebook používa veľká časť populácie a reklama ponúka neuveriteľné možnosti cielenia. Len v Slovenskej republike môžete zacieliť na 3.5 mil. dospelých. Navyše za cenu, o ktorej sa mnohým užívateľom AdWords môže len zdať.
Ako vyzerá Facebook reklama?
Či už použijete akýkoľvek typ kampane, budete využívať až tri rôzne formáty reklamy:
menšiu reklamu, ktorá sa zobrazuje v pravom stĺpci. Môžete ju použiť len pre počítače, na mobilných telefónoch sa nezobrazí
väčšiu reklamu, ktorá sa zobrazuje v kanáli vybraných príspevkov (na stene) užívateľom stolných počítačov a notebookov
reklamu v kanáli vybraných príspevkov, ktorá sa zobrazí používateľom mobilov
Reklama v pravom stĺpci
Reklama napravo umožňuje malý obrázok, 25 znakov pre nadpis a 90 znakov pre text. Rozmer obrázku sa líši podľa typu kampane, napríklad 254 x 133 pixelov pre kampaň typu Kliknutie na webovú stránku alebo 254 x 94 pre získavanie nových priaznivcov.
Výhoda reklamy na pravej strane je veľmi jednoduché vytvorenie, nižšia cena za kliknutie a rýchle oslovenie veľkého počtu ľudí. Nevýhoda je jasná na prvý pohľad, musíte byť veľmi struční a malý obrázok moc nezaujme.
Reklama vo vybraných príspevkoch
Väčšia reklama sa zobrazuje ľuďom na stene, medzi ostatnými príspevky. Nedá sa prehliadnuť a môžete sa rozpísať ďaleko viac. Text nad obrázkom môže mať na počítačoch až 500 znakov (110 pre mobily) a môžete využiť ďalší priestor pod obrázkom.
Obrázok pre počítače má väčšinou rozmery 470 x 246, pre mobily až 560 x 292. Obrázky je najlepšie nahrať vo väčšej veľkosti, aby vyzerali pekne na všetkých obrazovkách. Vždy sa riaďte odporúčaním veľkosti priamo pri tvorbe reklamy.
Veľký obrázok upúta pozornosť, má však jedno zásadné obmedzenie. Nesmie obsahovať viac ako 20% textu, inak môže byť vaša reklama zamietnutá. Obrázok si dopredu radšej skontrolujte. Inak sa môže stať, že budete musieť reklamu robiť znova.
Čo Facebook reklama dokáže?
Čím ďalej, tým viac vecí. Za posledný rok pribudlo niekoľko nových kampaní a možností zacielenia. Facebook znova pridal aj možnosť zobrazovať reklamu len vo vybraných dňoch a hodinách.
Pri zakladaní novej kampane sa vás Facebook spýta, čo chcete dosiahnuť. Správny výber je dôležitý, rôzne kampane ponúka rôzne možnosti nastavenia. Prejdeme si voľby, ktoré budú zaujímať väčšinu inzerentov.
Kliknutie na webové stránky
Je základná PPC reklama na sieti Facebook. Ukazujete ľuďom svoju reklamu a ak na ňu niekto klikne, ocitne sa na vašom webe. Ak to dáva zmysel a váš web umožňuje merať konverzie, použite radšej kampaň Konverzia na webe.
Konverzia na webe
Ako ste možno zvyknutí z AdWords, meranie konverzií je základný predpoklad pre účinné vylepšovanie kampane. Umožní vám to aj Facebook reklama, môžete zmerať počet predaných kusov alebo odoslaných dopytov. Ak máte e-shop, Facebook vám umožní merať aj hodnotu transakcií v EUR.
Pri zakladaní kampane si vytvoríte pixel pre sledovanie konverzií. Jedná sa o časť kódu, ktorý môžete umiestniť na svoj web a merať vďaka nemu počty konverzií. Uistite sa, že je kód vložený na stránke, ktorá sa používateľom zobrazí po úspešnom dokončení nákupu alebo odoslaní formulára.
Zaujatie príspevkom stránky
Príspevok na firemnej stránke môžete propagovať tromi spôsobmi. Prvá možnosť je prejsť na príspevok na Facebook firemnej stránke a kliknutím na Propagovať príspevok. Tento postup však neodporúčame, neumožní vám využiť naplno všetky nastavenia reklám.
Druhá možnosť je propagovať príspevok pomocou kampane Zaujatie príspevkom stránky. Táto možnosť je ďaleko lepšia, umožní vám využiť všetky možnosti nastavenia. Môžete ale propagovať len príspevok, ktorý bude zverejnený na vašej firemnej Facebook stránke.
A čo keď budete chcieť otestovať rôzne varianty obrázkov a textov? Nedáva zmysel vytvoriť na firemnej stránke niekoľko podobných príspevkov, vaši priaznivci by vás za to nemuseli mať radi. Tretia možnosť je vytvorenie skrytých príspevkov.
Označenie stránky ako ‘To sa mi páči’
Je užitočná kampaň hlavne pre začínajúce spoločnosti. Priaznivci sú k ničomu, ak s nimi nebudete komunikovať. Pokiaľ sa budete o svoju firemnú stránku starať a písať na ňu hodnotné príspevky, vytvoríte si časom skupinu ľudí, ktorá pre vás bude mať cenu aj z obchodného hľadiska. Niektorí z nich sa stanú klientmi alebo zákazníkmi, iní vás budú odporúčať svojim známym. Najrýchlejší spôsob, ako získať od nuly nových priaznivcov, je vytvorenie platenej kampane.
Ak to so svojou firemnou stránkou myslíte vážne, vyhnite sa hromadnému kupovaniu priaznivcov. Rovnako tak sa nesnažte získavať Like od ľudí, ktorí nemajú o vašu firemnú stránku skutočný záujem. Mať 10.000 priaznivcov je dobré len na to, aby ste sa tým mohli chváliť. Z marketingového hľadiska vám to naopak môže uškodiť.
Algoritmus organického šírenia príspevkov (neplateného) funguje tak, že čím viac ľudí váš príspevok zaujme (dajú Like, pridajú komentár alebo príspevok zdieľajú), tým viac ľuďom na Facebooku sa váš príspevok ukáže. Ak väčšinu vašich priaznivcov nebude zaujímať, čo na firemnej stránke zdieľate, Vaše príspevky sa nebudú organicky šíriť.
Využité ponuky
Táto možnosť je zaujímavá, hlavne pre firmy, ktoré riešia väčšinu obchodov v kamennej predajni. Môžete vytvoriť ponuku na sieti Facebook a ponúknuť ľuďom napr. akčnú zľavu. Uplatnia ju tak, že prídu s kupónom do vašej predajne.
Ponuky môžu využívať aj majitelia e-shopov. Ak máte časovo obmedzenú zľavovú akciu, skúste ju propagovať pomocou tejto kampane.
Možnosti zacielenia, ktoré vám nikto iný neponúkne
Facebook o nás vie veľa vecí, ktoré mu dobrovoľne oznamujeme. Vďaka tomu ponúka Facebook reklama možnosti neuveriteľne podrobného zacielenia:
- podľa veku
- podľa pohlavia
- podľa geografického umiestnenia na úrovni štátov alebo miest
- podľa jazyka
- podľa záujmov
- podľa demografických údajov, ako sú úroveň vzdelania alebo stav
- podľa správania (napríklad vlastníci iPhone 6 alebo ľudia používajúci browser Safari)
- môžete zacieliť na minulých návštevníkov vášho webu prostredníctvom Facebook remarketingu
- alebo na konkrétneho používateľa pomocou zoznamu emailov (musíte mať emaily, pod ktorými sú užívatelia na sieti Facebook zaregistrovaní)
Samozrejme Facebook nie je jasnovidec, takže o nás vie len to, čo mu sami oznámime. Či už výslovne, vyplnením profilu, alebo nepriamo, svojím správaním na sieti Facebook. Možno teraz sami premýšľate, či toho o sebe dobrovoľne neprezrádzate viac než chcete. Už viete, prečo sa nás Facebook snaží prinútiť, aby sme vyplnili všetky kolónky na svojom profile?
Možnosti cielenia sa dajú kombinovať. Niektoré kombinácie vytvoria natoľko malý počet používateľov, že pre nich nepôjde vytvoriť kampaň. Napríklad ťažko oslovíte všetkých slobodných mužov, ktorí bývajú v Dolnej Strede a zaujímajú sa o včelárstvo. Ale môžete reklamu zacieliť napríklad na všetkých ľudí v SR vo veku 20 – 40 rokov, ktorí sú vo vzťahu, majú ukončené stredné vzdelanie, vlastnia telefón iPhone alebo Samsung a budú mať do týždňa narodeniny.
10 stratégií pre úspech s Facebook reklamou
- Ak s Facebook reklamou začínate, môžete skúsiť kampaň zameranú na získanie nových priaznivcov svojej firemnej Facebook stránky. Nastavenie je jednoduché. Skúsite si to a časom sa vrhnete na zložitejšie kampane.
- Hlavne u reklamy vo vybraných príspevkoch je dôležitý obrázok. Ak nezaujmete obrázkom, textom to nenapravíte. Vyskúšajte viac variantov, dopredu sa ťažko odhaduje, ktorý obrázok bude mať najväčší úspech.
- Skúste pri každej reklame vytvoriť niekoľko variant s odlišným obrázkom alebo textom. Testovanie reklám je efektívna nielen v AdWords.
- Nezabudnite, že obrázok u reklamy vo vybraných príspevkoch smie obsahovať len 20% textu. Overte si dopredu, že toto pravidlo neporušujete. Inak môže byť vaša reklama zamietnutá a budete ju robiť znova.
- Vyskúšajte Facebook remarketing. Rovnako ako AdWords remarketing, aj Facebook vám umožní ukazovať reklamu cielene ľuďom, ktorí v minulosti navštívili váš web.
- Používate vo svojej marketingovej stratégii emailing? Facebook vám umožní vytvoriť publikum pomocou zoznamu emailov, môžete tak svojich zákazníkov osloviť zároveň emailom aj reklamou na sieti Facebook.
- Ak chcete získať viac fanúšikov Facebookovej stránky, zamerajte sa na ľudí, ktorí vás už poznajú. Použite remarketing alebo zoznam emailových adries svojich zákazníkov.
- Vyskúšajte ‘Podobný okruh používateľov’. Máte minimálne 100 fanúšikov firemnej stránky? Facebook dokáže vytvoriť publikum, v ktorom budú ľudia s rovnakým profilom. Podobné publikum môžete vytvoriť aj na základe publika remarketingu alebo z meraní konverzií.
- Používajte ‘Facebook Power Editor’, namiesto tvorenia reklám v rozhraní Facebook. Jedná sa o aplikáciu pre správu Facebook reklám, zatiaľ funguje len v prehliadači Chrome. Oproti správe reklám priamo z Facebook stránky má niekoľko výhod. Práca s reklamami je ľahšia, ponúka niektoré pokročilé funkcie. Okrem toho mnoho vylepšení Facebook reklám bývajú spočiatku prístupné len z Power Editora.
- Reklamu z času na čas vymeňte. U Facebook reklám nastane syndróm únavy, na reklamu bude klikať čoraz menej ľudí. Niekedy stačí zmeniť obrázok a percento kliknutí výrazne stúpne.