Blog

Trendy v SEO pre rok 2017. Na čo sa zamerať?

04/01/2017

Najprínosnejším trendom v SEO je jednoznačne postihovanie nekorektných postupov, ktoré sprevádzali tento odbor oddávna. Preoptimalizované texty, linkfarmy a pätičky plné odkazov už naozaj nie sú tým, čo by v dnešnej dobe webu akokoľvek pomohlo. Za to, že podobné black-hat praktiky majú pre webové stránky skôr negatívny dopad, môžu najmä algoritmy Panda a Hummingbird od Google.

Všeobecný trend, ktorý so SEO úzko súvisí, je narastajúca blokácia internetovej reklamy. Ľudia používajú programy ako Adblock plus, uBlock Origin alebo Ghostery, čo znamená, že na seba neplatený obsah vo výsledku môže upútať viac pozornosti. Táto skutočnosť by preto mala úlohu optimalizácie pre vyhľadávače do budúcnosti posilniť.

Hlavnou náplňou SEO bola vždy práca s obsahom, alfou a omegou je stále analýza kľúčových slov. V posledných rokoch sa však zdá, že sa vyhľadávače čím ďalej viac zameriavajú na technické aspekty webu či užívateľskú použiteľnosť. S prudkým rozvojom mobilných zariadení a ich rastúcim podielom na internete sa stáva optimalizácia pre smartfóny a tablety hlavnou témou.

Pozornosť by sa mala venovať aj sociálnym sieťam ako sú Facebook, Instagram či LinkedIn, ktoré sú stále lepšie indexovateľné a nezriedka ich vídame na prvej stránke výsledkov vyhľadávania hneď vedľa odkazov z Wikipédie.

Na čo sa teda v roku 2017 zamerať?

Zmeny v SERP Google

Stránka výsledkov vyhľadávania (SERP) Google sa za posledné roky rýchlo mení a narastá počet formátov, ktoré Google zobrazuje a ktorým by sa mala venovať pozornosť. Ak hľadáte pomocou kľúčového slova s ​​lokalitou, je dosť možné, že vám Google okrem bežných výsledkov ponúkne mapku s lokálnymi výsledkami. Ak hľadáte napríklad rockovú hviezdu, zobrazí sa úryvok z Wikipédie so zoznamom vydaných albumov.

Ak chcete zlepšiť sledovateľnosť vašej web stránky, máte skrátka oveľa viac možností a je dôležité udržiavať si o nich prehľad. Jedným z krokov, ktoré vás nebudú nič stáť, je napríklad registrácia na Google Moje Firma. Zároveň je možné zaujať aj inými vecami, ako je poradie. Ak ponúkate tovar za dobrú cenu a zákazníci vaše služby chvália, môžete o tom dať vedieť napríklad prostredníctvom štruktúrovaných úryvkov (rich snippets).

Obsah: Od kľúčových slov k témam

O algoritme Hummingbird (Google) už bola reč. Jeho posledná aktualizácia si kladie za cieľ zvýšiť relevantnosť a kvalitu výsledkov vyhľadávania a znížiť množstvo výsledkov spamovej povahy. Tieto opatrenia napovedajú, že techniky ako optimalizácia na presný tvar kľúčového slova už nebudú vhodné. Pre dohľadateľnosť webu je stále dôležitejšia kvalita a informačný prínos obsahu. Dôležitejšie než výskyt konkrétneho kľúčového slova bude stále viac kontext. Preto by sa aj samotná analýza kľúčových slov mala viac sústrediť na hľadanie tematických okruhov pre vstupné stránky. Kľúčové slová sama o sebe pravdepodobne nebudú stačiť.

OK Google: Poskytujte odpovede na otázky

Predpokladá sa, že vyhľadávanie hlasom bude stále viac nadobúdať na obľube a to so sebou nesie aj inú formu dotazov vo vyhľadávaní. Z dotazu “topánky na behanie Bratislava” tak môže ľahko vzniknúť “kde kúpim v Bratislave topánky na behanie”. Aj tomu sa bude musieť analýza kľúčových slov prispôsobiť.

Optimalizácia pre mobilné zariadenia

Google už dlhšiu dobu výsledky vyhľadávania, ktoré sú optimalizované pre mobilné zariadenia, označuje, čo môže mať pozitívny vplyv na mieru prekliku (CTR) na webové stránky z výsledkov vyhľadávania. Podľa všetkého sa navyše tento vyhľadávač snaží v mobilnom vyhľadávaní optimalizované weby uprednostňovať.

Rýchlosť načítania webových stránok

So vzrastajúcim podielom mobilných zariadení na internete sa tiež zvýšil význam rýchlosti načítania webových stránok. Na mobile je často rýchlosť internetového pripojenia pomalšia a nikto nechce čakať dlhšiu dobu, než sa mu webová stránka načíta. Preto je rýchlosť načítania webových stránok jedným z dôležitých faktorov, ktoré majú vplyv na pozíciu webových stránok vo výsledkoch vyhľadávania. Odporúča sa preto optimalizovať obrázky, skripty ale aj súbory kaskádových štýlov. Rýchlosť môže tiež zlepšiť vhodné cachovanie stránky alebo používanie CDN.

Bezpečnosť: protokol HTTPS

Google už pred časom avizoval, že zabezpečený protokol HTTPS vníma ako pozitívny signál o webových stránkach. U Zoznamu je zatiaľ prínos diskutabilná, a ak webové stránky na protokol HTTPS prevediete, je nutné ich z pôvodnej verzie na HTTP presmerovať stavovým kódom 301. V opačnom prípade by sa mohlo stať, že prídete o roky budovanú pozíciu na SERPu tohto vyhľadávača.

Záver

Základné zhrnutie by sa dalo popísať nasledujúcimi bodmi:

  • Vylaďte web po technickej stránke, nech je rýchly, bezpečný a optimalizovaný pre mobilné zariadenia.
  • Venujte pozornosť sociálnym sieťam.
  • Píšte obsah pre ľudí, odpovedajte im na otázky.
  • Využívajte všetky možnosti, ktoré vám štruktúrované úryvky a ďalšie formáty zobrazované v SERPu Google ponúka